In het kader van eerdere activiteiten om productsamenstelling te verbeteren heeft het bedrijfsleven al enkele afspraken gemaakt waarvoor ook al resultaten zijn geboekt. Deze zijn door het Akkoord Verbetering Productsamenstelling meegenomen (brood, Goudse kaas, vleeswaren, groenteconserven).

De komende jaren zal het bedrijfsleven met nieuwe afspraken komen, dit wordt jaarlijks vooraf aangekondigd via het jaarplan. In eerste instantie wordt gestart met die productgroepen die voor een belangrijk deel bijdragen aan de inname van zout, verzadigd vet en calorieën.

Jaarplan 2018

In 2018 maakt het bedrijfsleven net als in voorgaande jaren voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.

In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit eerdere jaarplannen die in 2018 nader worden ingevuld. De KHNKoninklijke Horeca Nederland (horeca) en VenecaVereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
 

Productcategorie/onderwerp

Focus

Door

Zuiveldranken en - toetjes

suiker
vervolgafspraak

FNLIFederatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie , CBLCentraal Bureau Levensmiddelenhandel , NZONederlandse Zuivel Organisatie

Satésaus

suiker FNI, CBL, Culinaria NL

Jam (en vruchtenspreads)

suiker

FNLI, CBL, VigefNederlandse Groente- en Fruitverwerkende industrie

Gehakt/gegaarde gehaktballen/gegaarde braadworst

zout, verzadigd vet

FNLI, CBL, COV

Toastsalades

zout, verzadigd vet

FNLI, CBL, AKSVAlgemene Kokswaren en Snackproducenten Vereniging

Smeerkaas (uit jaarplan 2017)

zout

FNLI, CBL

Diepvriessnacks (uit jaarplan 2017)

zout, (verzadigd vet)

FNLI, CBL

Ontbijtgranen (uit jaarplan 2017)

suiker, zout

FNLI, CBL

Pizza's (uit jaarplan 2016)

zout

FNLI, CBL, bedrijven

Rode sauzen (uit jaarplan 2014)

suiker

FNLI, CBL, Culinaria NL

 

 

Stimuleren gezonde bereiding en aanbod

Door

Veneca adviseert haar leden tijdens bijeenkomsten en ledenvergaderingen over het akkoord verbetering productsamenstelling en stimuleert haar leden de reeds geherformuleerde producten in te kopen.

Veneca

De uitkomsten van het VUVrije Universiteit Amsterdam-onderzoek naar nudgetechnieken voor bevorderen van gezonde keuze worden besproken met het Voedingscentrum ten behoeve van verbeteren van de kantinescan van het Voedingscentrum.

Veneca

Veneca werkt mee aan het onderzoek van de VU naar hanteerbaarheid van de kantinescan.

Veneca

In de Europese branchevereniging wordt er gekeken naar gezondheid binnen scholen. Veneca werkt hieraan mee.

Veneca

Begin 2018 wordt er een stakeholdersbijeenkomst georganiseerd over gezonde voeding in bedrijfsrestaurants.

Veneca

Verhogen van het gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatig, via communicatie, aan het thema aandacht te geven en best practises te delen.

KHN

Partner van de Nierstichting restaurant driedaagse. Restaurants koken drie dagen lang een zoutbewust drie gangen diner. KHN werft ondernemers, zorgt voor communicatie, inspiratie en deelt ervaringen.

KHN

Campagne ‘Verantwoord Frituren’ in samenwerking met MVO verder voortzetten.

KHN

Opzetten MVO overleg met ketens

KHN

Samenwerking met DutchCuisine. Doel is aandacht voor seizoensproducten, meer groenten/minder vlees, lokaal/regionaal, vers, puur. DutchCuisine wil in 3 jaar tijd dat 1000 horecaondernemers zich aansluiten. KHN gaat hieraan bekendheid geven door communicatie, inspiratiesessies, workshops.

KHN

Samenwerking met Stichting Variatie in de Keuken bij het onderzoek over stimuli voor gezond aanbod in de horeca.

KHN

Jaarplan 2017

In 2017 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.

In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit eerdere jaarplannen die in 2017 nader worden ingevuld. De KHNKoninklijke Horeca Nederland (horeca) en VenecaVereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.

Productcategorie/onderwerp

Focus

Door

Smeerkaas

Zout

FNLIFederatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie , CBLCentraal Bureau Levensmiddelenhandel

Diepvriessnacks

Zout, (verzadigd vet)

FNLI, CBL

Ontbijtgranen

Suiker, zout

FNLI, CBL

Hamburgers

Zout

FNLI, CBL

Chips met smaken -anders dan paprika

Zout

FNLI, CBL

Pizzabodems/pizza's (uit jaarplan 2016)

Zout

FNLI, CBL, bedrijven

Hartige broodjes; saucijzen-, kaasbroodjes e.d. (uit jaarplan 2016)

 Zout, verzadigd vet

FNLI, CB

Groenteconserven en appelmoes (uit jaarplan 2015 en 2016

Suiker

FNLI, CBL, bedrijven
Rode sauzen (uit jaarplan 2014) Suiker FNLI, CBL, NVSNederlandse Vereniging van Soepfabrikanten (aus) en haar lidbedrijven

 

 

Stimuleren gezonde bereiding en aanbod

Door

Zodra de normen van verschillende productcategorieën bekend zijn zal Veneca deze normen meenemen in de inkoopcriteria.

Veneca

Informeren van cateraars door per productcategorie een lijst op te stellen van de merknamen van de artikelen die onder de akkoordafspraken vallen.

Veneca

De uitkomsten van het VUVrije Universiteit Amsterdam-onderzoek naar nudgetechnieken voor bevorderen van gezonde keuze bespreken met het Voedingscentrum t.b.v. verbeteren van  de kantinescan van het Voedingscentrum.

Veneca

De uitkomsten van het VU-onderzoek naar nudgetechnieken voor bevorderen van gezonde keuze verwerken in een blauwdruk.

Veneca

Aandacht vragen voor zoutgebruik door zowel koks als consumenten in bedrijfsrestaurants.

Veneca

Met cateraars kijken naar mogelijk vervolg van het voedselkeuzelogo het Vinkje.

Veneca

Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl  en magazine.

KHN

Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop.

KHN

In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers.

KHN

Jaarplan 2016

In 2016 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.

In 2016 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken. In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit 2015 die in 2016 nader worden ingevuld. De KHNKoninklijke Horeca Nederland (horeca) en VenecaVereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen. 
 

Afspraken productcategorie/onderwerp

 

Productcategorie/onderwerp 

Focus 

Door 

kant-en-klaarmaaltijden (een eerste subgroep) 

zout 

FNLIFederatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie , CBLCentraal Bureau Levensmiddelenhandel , bedrijven 

pizzabodems 

zout 

FNLI, CBL, bedrijven  

vers vleesbereidingen 

zout, verzadigd vet 

FNLI, CBL 

hartige broodjes (saucijzen, kaasbroodjes e.d.) 

zout, verzadigd vet  

FNLI, CBL  

groente/fruitconserven (uit jaarplan 2015): appelmoes e.a. 

suiker 

FNLI, CBL, bedrijven   

koek en banket (uit jaarplannen 2014 en 2015) 

maximum normen voor verzadigd vet voor 4 subcategorieën 

FNLI, CBL, VBZVereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie , bedrijven 

Rode sauzen (uit jaarplan 2014) 

suiker 

FNLI, CBL, NVSNederlandse Vereniging van Soepfabrikanten (aus) en haar lidbedrijven

Afspraken stimuleren gezond aanbod

 

Stimuleren gezonde bereiding en aanbod 

Door 

Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khnKoninklijke Horeca Nederland .nl en magazine. 

KHN 

Afronding onderzoek gezondheid in horeca door Hogeschool Maastricht. 

KHN 

Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop. 

KHN 

In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers.

KHN 

Horeca-opleidingen vragen om aandacht te schenken aan gezond aanbod. 

KHN 

Zodra de normen van verschillende productcategorieën bekend zijn zal Veneca deze normen meenemen in de inkoopcriteria.

Veneca 

Inzet op voor cateraars geschikte verkoopeenheden van aangepaste producten (zowel grootverpakkingen als portieverpakkingen).

Veneca 

Opstellen van factsheet voor leden om het inkopen van aangepaste producten te vergemakkelijken. 

Veneca 

Aandacht vragen voor zoutgebruik door zowel koks als consumenten in bedrijfsrestaurants. 

Veneca 

In 2016 zal een onderzoek door VUVrije Universiteit Amsterdam plaatsvinden bij 32 cateringlocaties om nudgetechnieken uit te proberen om mensen een gezonde keuze te laten maken. Eind 2016 zal er op basis van de uitkomsten een handreiking komen voor het inrichten van een gezond bedrijfsrestaurant. 

Jaarplan 2015

In 2015 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken. In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet.

De KHNKoninklijke Horeca Nederland (horeca) en VenecaVereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.

Daarnaast wordt voor enkele productcategorieën in 2015 een inventarisatie uitgevoerd naar diversiteit en mogelijkheden binnen de productcategorie en de organisatie van de betreffende sector. Dit in voorbereiding op het werkplan 2016.
 

Afspraken productcategorie/onderwerp

Productcategorie/onderwerp

Focus

Door

Hartige droge snacks

Zout, verzadigd vet

FNLIFederatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie , CBLCentraal Bureau Levensmiddelenhandel , VBZVereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie , bedrijven

Groenteconserve

Suiker

FNLI, CBL, VBZ, bedrijven

Vleesbereidingen (producten gericht op kinderen)

 Zout

FNLI, CBL

Baby/peutervoeding

Zout, suiker

FNLI, CBL bedrijven

Koek en banket (uit jaarplan 2014)

Portiegrootte, evt. aangevuld met maximum normen voor verzadigd vet, suiker en/of zout

FNLI, CBL, VBZ, bedrijven

Zuiveltoetjes: puddingen en mousse (aanvulling van afspraak uit 2014) 

Kcalorieën (suiker, portiegrootte) 

FNLI, CBL, NZONederlandse Zuivel Organisatie en producenten


Afspraken stimuleren gezond aanbod

Stimuleren gezonde bereiding en aanbod

Door

Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl en magazine.

KHN

Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop.

KHN

In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers.

KHN

Zodra de normen van verschillende productcategorieën bekend zijn zal Veneca deze normen meenemen in de inkoopcriteria.

Veneca

Inzet op voor cateraars geschikte verkoopeenheden van aangepaste producten (zowel grootverpakkingen als portieverpakkingen).

Veneca

Opstellen van factsheet voor leden om het inkopen van aangepaste producten te vergemakkelijken.

Veneca

Aandacht vragen voor zoutgebruik door zowel koks als consumenten in bedrijfsrestaurants.

Veneca

 

Jaarplan 2014

In 2014 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken. In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. De KHNKoninklijke Horeca Nederland (horeca) en VenecaVereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
 

Planning 2014

 Productcategorie

 Focus

Door

Vleeswaren

Zout en verzadigd vet

CBLCentraal Bureau Levensmiddelenhandel , VNVVereniging van de Nederlandse Vleeswarenindustrie

Soepen (blik, poeder, zak, etc.)

Zout

FNLIFederatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie , CBL, NVSNederlandse Vereniging van Soepfabrikanten (oep) en haar lidbedrijven

Sauzen geëmulgeerd

 Zout

FNLI, CBL, NVS(aus) en haar lidbedrijven

Sauzen rood

Zout, suiker

FNLI, CBL, NVS(aus) en haar lidbedrijven

Non-alcoholische dranken

Kcalorieën (suiker, portiegrootte). Gekeken wordt ook naar specifieke kinderproducten

FNLI, CBL, FWSNederlandse vereniging voor Frisdranken, Waters en Sappen en haar lidbedrijven, producenten die niet lid zijn van FWS

Koek en banket

Verzadigd vet, zout, portiegrootte. Gekeken wordt ook naar specifieke kinderproducten

FNLI, CBL, VBZVereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie en haar lidbedrijven die koek en banket produceren

Zuivel (dranken en/of nagerechten)

Kcalorieën (suiker, portiegrootte). Gekeken wordt ook naar specifieke kinderproducten

FNLI, CBL, NZONederlandse Zuivel Organisatie en haar lidbedrijven, producenten van zuivel die niet lid zijn van NZO

 

Afspraken stimuleren gezond aanbod


 

Onderwerp

Door

Cateraars zullen in gesprek gaan met hun leveranciers om te bepleiten dat producten met de nieuwe norm (als eerste soepen en sauzen) ook in de voor de cateraar benodigde verpakkingsvormen worden aangeboden.

Veneca

Cateraars zullen actief producenten via hun leveranciers vragen om snel te zorgen voor het op norm brengen van de aan de orde zijnde producten, met daarbij de boodschap dat die producten dan ook bij voorkeur worden afgenomen.

Veneca

Inventarisatie voor monitoring: bijv. door de leveranciers te vragen wat de verkoopcijfers aan de catering zijn geweest van de betreffende producten.

Veneca

Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl en magazine.

KHN

Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop.

KHN

In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers.

KHN

Bijdrage inname zout, verzadigd vet en calorieën per productgroep

Bijdrage aan de inname van natrium (excl. toegevoegd bij bereiding, consumptie) per productgroep (%)*

Thumbnail

* incl. van nature aanwezig

 

Bijdrage aan de inname van verzadigde vetzuren per productgroep (%)*

Thumbnail

*incl. van nature aanwezig

 

Bijdrage aan de inname van mono- en disacchariden per productgroep (%)*

Thumbnail

* incl. van nature aanwezig